Τουρισμός
Εισάγετε το σχόλίο σας εδώ. Σας ευχαριστούμε.
Ανάπτυξη του τουρισμού
Ο Ελληνικός τουρισμός σήμερα
Σχεδόν 1 στους 5 κατοίκους της χώρας μας απασχολείται άμεσα ή έμμεσα στον τουριστικό τομέα, ενώ η έμμεση και άμεση συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ ξεπερνά το 15%.
Ο τουρισμός είναι σήμερα συνεπώς ο κεντρικός εξωστρεφής τομέας της Ελληνικής οικονομίας, ο οποίος μόνος ξεπερνά σε επιδόσεις όλες τις εξαγωγές προϊόντων μαζί και -παρά τη μειωμένη ανταγωνιστικότητα της χώρας- συνεχίζει να καταγράφει δυναμική και ικανοποιητικές επιδόσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που αναπτύσσεται δυναμικά διεθνώς. Η αύξηση του παγκόσμιου πλούτου διευρύνει διαρκώς την σχετική αγορά και δίνει τη δυνατότητα της διατήρησης και αύξησης του αντίστοιχου ρυθμού ανάπτυξης του τουρισμού.
Βασικός στόχος της πολιτείας και της επιχειρηματικής κοινότητας πρέπει να είναι η πολύπλευρη ανάπτυξή του έτσι ώστε να διατηρήσει και να βελτιώσει την θέση του σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Τουρισμού
Ανταγωνιστές μας είναι οι χώρες – τουριστικοί προορισμοί που είτε παράγουν ίδιο ή παρεμφερές τουριστικό προϊόν με το δικό μας είτε/και απευθύνονται στις ίδιες αγορές για άντληση πελατείας . Έτσι η Ισπανία, η Τουρκία, η Κύπρος και η Αίγυπτος είναι κύριοι ανταγωνιστές, ενώ σταδιακά προστίθενται και καινούριοι όπως π.χ. οι βορειότεροι γείτονές μας στην Αδριατική (π.χ. Κροατία).
Στο διάστημα 2000-2009 συγκρίνοντας τις μεταβολές στις αφίξεις, στα έσοδα και στην Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη παρατηρούμε ότι ο Ελληνικός τουρισμός παρουσιάζει σημαντική υστέρηση των τριών αυτών βασικών μεγεθών έναντι των αντιστοίχων μεγεθών των περισσοτέρων ανταγωνιστών μας.
Στην παγκόσμια κατάταξη βάσει αφίξεων το 2000 η Ελλάδα κατέχει τη 12η θέση και το 2009 υποχωρεί στην 16η θέση.
Στην παγκόσμια κατάταξη βάσει τουριστικών εισπράξεων το 2000 η Ελλάδα κατέχει τη 11η θέση και το 2009 υποχωρεί στη 15η θέση.
Η σύγκριση των αφίξεων με την εξέλιξη της προσφοράς ( κλίνες ) δείχνει ότι η προσφορά αυξάνεται με ταχύτερους ρυθμούς από ό,τι η ζήτηση. Η συνέχιση αυτής της τάσης όχι μόνο μειώνει τις αποδόσεις των επενδύσεων αλλά από ένα σημεία και μετά σε συνδυασμό με τη δυσανάλογη αύξηση του κόστους λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων, θέτει θέματα βιωσιμότητας.
Λαμβάνοντας υπόψη : (α) τον αριθμό των κλινών σε ξενοδοχειακά και βοηθητικά καταλύματα (β) τη διάρκεια λειτουργίας (εποχικά και συνεχούς λειτουργίας ) , (γ) τις διανυκτερεύσεις (κατοίκων και μη κατοίκων) και (δ) με παραδοχή για ελάχιστη επιθυμητή διάρκεια τουριστικής περιόδου για τις εποχικά λειτουργούσες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις τους 6 μήνες και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια / διαμερίσματα τους 3 μήνες υπολογίστηκε ότι το 2009 η προσφορά ξεπερνά τη ζήτηση περίπου κατά 67 εκατ. διανυκτερεύσεις, που σημαίνει ότι η υπερπροσφορά των κλινών ξεπερνά τις 400.000 ή το 30 % του συνολικού δυναμικού της χώρας σε κλίνες. Πρόβλημα που οποιαδήποτε πολιτική για τον τουρισμό θα πρέπει να αντιμετωπίσει.
Στο επίπεδο της περιφερειακής ανάπτυξης, η προσφορά του Ελληνικού τουρισμού συγκεντρώνεται σε 4 περιοχές (Κρήτη, Δωδεκάνησα, Στερεά Ελλάδα, Μακεδονία) .
Η αμείωτη ένταση της εποχικότητας, ίδια καμπύλη για 20 χρόνια, συνιστά επίσης σημαντικό μειονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών μας και θέτει σε κίνδυνο την ανάπτυξη του τομέα .
Στο τρίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος εξακολουθούμε να υποδεχόμαστε περισσότερο από το 50% των διεθνών αφίξεων ενώ υπολειτουργούμε τους υπόλοιπους μήνες .
Παράγοντες που θα επηρεάσουν τον τουρισμό στο μέλλον
Κλιματικές αλλαγές: Η Βόρεια Ευρώπη, η Μεσόγειος και η Βόρεια Αμερική αναμένεται να αντιμετωπίσουν σημαντική αύξηση της θερμοκρασίας , υψηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Στην Ευρώπη, η Μεσόγειος μπορεί να έχει τις βαρύτερες επιπτώσεις αφού η αύξηση της θερμοκρασίας, σε συνδυασμό με τις πυρκαγιές και την μείωση της υγρασίας οδηγεί σε ερημοποίηση και σε μόνιμη αλλαγή του περιβάλλοντος, αρνητική για την ελκυστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ένα άλλο μεγάλο πεδίο προβληματισμού αφορά στο πόσο δραματικά θα επηρεάσουν οι κλιματικές τη συμπεριφορά των καταναλωτών ως προς τη μετακίνηση και γενικά τις ταξιδιωτικές επιλογές. Είναι επίσης πολύ πιθανό στο μέλλον το ενεργειακό αποτύπωμα να επηρεάζει πολύ περισσότερο την επιλογή προορισμού , μέσου μεταφοράς , καταλύματος και δραστηριοτήτων στον προορισμό.
Πληθυσμιακή και ηλιακή διάρθρωση: Ο πληθυσμός της Ευρώπης προβλέπεται να μειωθεί κατά 1% μέχρι το 2030 , ενώ ο πληθυσμός της Ασίας και της Αμερικής να αυξηθεί κατά 17% και 18% αντίστοιχα , κυρίως λόγω του αυξανόμενου προσδόκιμου ζωής . Επίσης, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης, οι τουρίστες από την Ασία θα αποκτήσουν μεγάλη βαρύτητα για την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον μπορεί να έχουν και τουρίστες από τη Ανατολική Ευρώπη και την τέως Σοβιετική Ένωση.
Σύνθεση νοικοκυριού και δομή οικογένειας: Τα νοικοκυριά και οι οικογένειες τείνουν να διαφοροποιούνται σε μεγάλο βαθμό, μονογονεϊκές οικογένειες , εργένηδες κλπ . Ο τουριστικός τομέας πρέπει να προσαρμοστεί προσφέροντας ένα μεγαλύτερο και ευέλικτο εύρος υπηρεσιών.
Μετανάστευση: Η μετανάστευση αναμένεται να αυξηθεί επηρεάζοντας τον τουρισμό. Στοιχείο που θα επηρεάσει την μετανάστευση είναι η μεταβολή στην ηλικιακή σύνθεση του πληθυσμού στην Ευρώπη, στην Βόρεια Αφρική και Δυτική Ασία. Στη μεν Ευρώπη οι ηλικιωμένοι και συνταξιούχοι θα αυξάνονται ενώ η ποσοστιαία συμμετοχή των μικρότερων ηλικιών θα βαίνει μειούμενη. Το γεγονός αυτό θα προσελκύσει στην Ευρώπη νέους από την Βόρεια Αφρική και Δυτική Ασία όπου όχι μόνο θα είναι περισσότεροι αλλά θα αναζητούν ευκαιρίες απασχόλησης και καλύτερης ζωής. Οι νεαροί μετανάστες που σε μεγάλο βαθμό θα είναι ανειδίκευτοι εκτός από την όποια διαδικασία ένταξης θα χρειαστούν και εργασιακή προσαρμογή η οποία επιβάλλεται να γίνει υπό συνθήκες νομιμότητας.
Τεχνολογία: Αύξηση της χρήσης του διαδικτύου – Ευρεία χρήση εφαρμογών διαδικτύου στην κινητή τηλεφωνία – Αυξημένη διάδραση των ατόμων στο πλαίσιο της κοινωνικής δικτύωσης – Συνεχή αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων – Αξιοποίηση ψηφιακών δεδομένων. Όλες αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν δραστικά την φύση της τουριστικής βιομηχανίας. Οι ταξιδιώτες θα ερευνούν όλο και περισσότερο την αγορά, θα είναι σε θέση να συγκρίνουν ανάμεσα σε πολλούς προορισμούς και θα επικοινωνούν πιο εύκολα με άλλους ταξιδιώτες για να αντλούν πληροφορίες. Θα είναι περισσότερο ενημερωμένοι και θα επιζητούν προσωποποιημένες υπηρεσίες και τουριστικά προϊόντα.
Αναμένονται επίσης εξελίξεις της τεχνολογίας στον κλάδο των αερομεταφορών. Στο μέλλον τα ταξίδια με αεροπλάνο χάρη σε τεχνολογικές αναβαθμίσεις θα είναι προσβάσιμα και προσιτά σε όλο και περισσότερες κατηγορίες ατόμων. Η αύξηση των απευθείας πτήσεων με την παράλληλη μείωση του χρόνου του ταξιδιού έχει αποδειχθεί σταθερή διαχρονική τάση στο συγκεκριμένο κλάδο αυξάνοντας έτσι τον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Παγκοσμιοποίηση Ανταγωνισμού: Η τεχνολογική πρόοδος στα μέσα μεταφοράς θα επιτρέπει σε όλο και περισσότερες περιοχές να ενταχθούν στον τουριστικό χάρτη. Οι τουριστικοί προορισμοί θα ανακαλύπτουν περισσότερους ανταγωνιστές στον παγκόσμιο χάρτη πέραν της γειτονιάς τους.
Ασφάλεια: Η σημασία του συγκεκριμένου παράγοντα θα αυξάνεται στο μέλλον, ωθώντας προορισμούς και επιχειρήσεις σε επενδύσεις διαχείρισης κρίσεων και εξελιγμένων συστημάτων ασφαλείας . Ο Ελληνικός τουρισμός αντιμετωπίζει συχνά γεγονότα και περιστατικά τα οποία παίρνουν ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα ξένα μέσα δημιουργώντας ανυπολόγιστη ζημιά στην εικόνα της χώρας. Πρόκειται για έγκλημα εις βάρος της βασικής εξωστρεφούς βιομηχανίας της χώρας. Εκτός από το αυτονόητο, την καταδίκη και πρόληψη αυτών των αναίτιων και καταστροφικών γεγονότων, η ανάγκη να υπάρχει σχεδιασμός για ειδική επικοινωνιακή διαχείριση και την ελαχιστοποίηση των ζημιών, θα πρέπει να συγκαταλέγεται στις στρατηγικές προτεραιότητες της τουριστικής πολιτικής.
Μεσαία Τάξη: Η αύξηση του πλούτου στις αναπτυσσόμενες χώρες θα αναδείξει μια νέα -λιγότερο έμπειρη- μεσαία τάξη, η οποία θα δώσει ώθηση στα χαμηλού κόστους ταξίδια. Η μεσαία τάξη της Ευρώπης προβλέπεται να συρρικνωθεί ενώ ταυτόχρονα αναμένεται μια ανοδική έκρηξη στην μεσαία τάξη της Ασίας .
Αντιλήψεις περί Πολυτέλειας: Η έννοια της πολυτέλειας διαφοροποιείται, οι καταναλωτές στην Δυτική Ευρώπη νιώθουν ήδη υλικό κορεσμό η αντίληψη για την πολυτέλεια ολοένα και απομακρύνεται από το πεδίο της κατανάλωσης . Η αυθεντικότητα και η μοναδικότητα θα είναι λέξεις κλειδιά, ενώ ε\ξ ίσου σημαντική θα είναι και η εύκολη πρόσβαση.
Το νέο αναπτυξιακό μοντέλο για την τουριστική οικονομία
Τα τελευταία δέκα χρόνια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός τουρισμός γίνονται ολοένα και εντονότερα:
Συζητάμε για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και το αποτέλεσμα είναι η συρρίκνωση της. Στοχεύομε στην ποιοτικό τουρισμό αλλά προσελκύουμε μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά τμήματα της ζήτησης. Επενδύουμε περισσότερο, ενώ οι αποδόσεις των επενδύσεων μειώνονται. Έχουμε ανάγκη από καλύτερα εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό και πληθαίνουν οι ανειδίκευτοι. Κάνουμε λόγο για την ανάγκη συνέχειας της πολιτικής και αλλάζουμε ηγεσίες ολοένα και συχνότερα.
Η ανάγκη για αλλαγή πορείας του ελληνικού τουρισμού είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Με δεδομένη την ολοένα αυξανόμενη σημασία του τουρισμού για την οικονομία και κοινωνία, η νέα πορεία πρέπει να χαραχθεί μέσα στο ευρύτερο αναπτυξιακό πλαίσιο της ελληνικής οικονομίας υποστηρίζοντας ταυτόχρονα ένα νέο σύγχρονο όραμα.
Οι αναπτυξιακές επιλογές
Μονάδα ή Προορισμός : Ένα χαρακτηριστικό της τουριστικής οικονομίας είναι η αδυναμία της να συντονίζει αποτελεσματικά τους διακριτούς ρόλους της επιχειρηματικής μονάδας και του προορισμού, στην αναγκαία συμπόρευση για την επίτευξη των στόχων της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης. Σε επίπεδο ανταγωνισμού ο τουρίστας καταναλωτής επιλέγει πρώτα προορισμό ( χώρα ή ευρύτερη περιοχή ) και μετά κατάλυμα και λοιπές καταναλωτικές δραστηριότητες στον προορισμό . Η ελκυστικότητα και το ειδικό τουριστικό βάρος ενός προορισμού είναι κατά πολύ σημαντικότερα από τα αντίστοιχα μεγέθη της επιχειρηματικής μονάδας, με απειροελάχιστες εξαιρέσεις.
Επιδότηση Ιδιωτικών Επενδύσεων και Χρηματοδότηση Υποδομών: Η αξιοποίηση των διαθέσιμων πρέπει να σκοπεύει στην ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, εξασφαλίζοντας την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων και αυξάνοντας παράλληλα την προστιθέμενη αξία που δημιουργούν οι υποδομές για όλες τις επιχειρήσεις. αεροδρόμιο Καστελίου, Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης κλπ.
Ενίσχυση όλων των επιχειρήσεων και παράλληλη έμφαση στις επιχειρήσεις–ατμομηχανή κάθε κλάδου: Οι μικρές και οι μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις συμβάλλουν από κοινού τόσο στην δημιουργία της συνολικής εικόνας της τουριστικής αγοράς όσο και στην τοπική ανάπτυξη. Οι διαφόρων μορφών ενισχύσεις στις επιχειρήσεις είναι επιβεβλημένες και ποικίλουν ανάλογα με την φάση στην οποία βρίσκεται η οικονομία , από ενισχύσεις για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας τους μέχρι τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Εισερχόμενος και Εγχώριος Τουρισμός: Τόσο ο εισερχόμενος όσο και ο εγχώριος τουρισμός δημιουργούν εγχώρια πρωτογενή ζήτηση και μέσω των διαχύσεων σε άλλους τομείς , δευτερογενώς δημιουργούν πολλαπλασιαστική επίδραση στο ΑΕΠ. Ο εισερχόμενος τουρισμός έχει ευεργετική επίδραση και στο Ισοζύγιο Εξωτερικών Πληρωμών, μαζί με τις εισπράξεις από μεταφορικές εταιρείες (ναυτιλία) αποτελούν τους δυο βασικούς πυλώνες των εξαγωγών. Ο εισερχόμενος τουρισμός δημιουργεί πρόσθετο εισόδημα για τη χώρα, ενώ ο εγχώριος βοηθά περισσότερο στην αναδιανομή των εισοδημάτων.
Καθιερωμένες και Νέες Αγορές: Η αγορά που θεωρείται σήμερα καθιερωμένη δεν πρέπει και δεν μπορεί να θεωρείται καθιερωμένη για πάντα. Αν ήταν δύσκολη η κατάκτηση της, τότε η διατήρηση των μεριδίων και η περαιτέρω διείσδυση είναι ακόμα δυσκολότερες . Οι νέες αγορές είναι δύο ειδών: γεωγραφικές και προϊοντικές.
Ως νέες γεωγραφικές θεωρούνται οι χώρες των οποίων η οικονομία άρχισε να χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια και ταυτόχρονα βρίσκονται σε αποδεκτή αεροπορική απόσταση.
Οι νέες προϊοντικές αγορές είναι αυτές που προκύπτουν από την τμηματοποίηση της ζήτησης και οι περισσότερες από αυτές βρίσκονται μεταξύ των γεωγραφικά καθιερωμένων .
Οι στρατηγικές επιλογές είναι τέσσερεις:
Περαιτέρω διείσδυση στις σημερινές αγορές συνεχίζοντας την προσφορά του υφιστάμενου προϊόντος ( προϊόν ήλιος και θάλασσα στην αγορά της Γερμανίας) Προσφορά εμπλουτισμένων ή νέων προϊόντων στις σημερινές αγορές (γκολφ, αθλητικός τουρισμός στη σκανδιναβική αγορά) και ιδίως οι κρουαζιέρες. Σημαντικό στοιχείο στην προκειμένη περίπτωση η πλήρης άρση του καμποτάζ, ενώ απαιτούνται και υποδομές στα λιμάνια και στους χώρους υποδοχής των τουριστών. Ανάπτυξη νέων γεωγραφικών αγορών προσφέροντας παρεμφερές με το σημερινό προϊόν (πολιτιστικός τουρισμός για την αγορά της Κίνας ) Προσέλκυση νέων γεωγραφικών αγορών με νέα/διαφοροποιημένα προϊόντα (τουριστική κατοικία στη ρωσική αγορά .
Ποσότητα ή Ποιότητα : Ο αριθμός των τουριστών κατ' έτος ξεπερνά τον αντίστοιχο των κατοίκων και οι κατά τόπους υποδομές έχοντας σε αρκετές περιπτώσεις ξεπεράσει τα όρια τους δεν αντέχουν την εποχική ζήτηση. Ο ελληνικός τουρισμός πρέπει να στοχεύει σε τουρίστες που προέρχονται από τα υψηλά οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Όταν το 62% της προσφοράς των ξενοδοχειακών κλινών της χώρας είναι 2 και 3 αστέρων τότε οι φιλοδοξίες μας προφανώς περιορίζονται. Όσο βελτιώνουμε την ποιότητα της προσφοράς μας, συνολικά και όχι μόνο στα ξενοδοχείο, τόσο δικαιούμαστε να στοχεύουμε υψηλότερα.
Εκπαίδευση και καινοτομία. Επενδύσεις στην τεχνολογία και την ψηφιακή στρατηγική με προτεραιότητα στις τουριστικές περιοχές και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού τόσο αρχική (μέσω και της προώθησης ιδιωτικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων), όσο και συνεχής σε ό,τι αφορά την κατάρτιση και εξειδίκευση, η οποία επιδοτείται από το κράτος.
Γενική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του συνόλου της ελληνικής οικονομίας, που θα είναι το άμεσο αποτέλεσμα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που προτείνει η Δημοκρατική Συμμαχία, θα επηρεάσει καταλυτικά τον τουρισμό μια που αυτός αποτελεί βασικό κορμό της εξωστρεφούς πλευράς της οικονομίας μας.
Περιοχές παρεμβάσεων
Οργανωτικές και Θεσμικές Μεταρρυθμίσεις: Αυτόνομο Υπουργείο Τουρισμού, λόγω της φύσης της τουριστικής οικονομίας όπου απαιτείται ο συντονισμός πολλών υπουργείων και ίδρυση διυπουργικής γραμματείας τουρισμού, με παραρτήματα σε όλα τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομίας, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών, Πολιτισμού, Εξωτερικών, Τύπου, Εργασίας, Υποδομών & Μεταφορών). Επίσης καθιέρωση του θεσμού του μόνιμου Γενικού Γραμματέας Τουρισμού ο οποίος θα έχει πενταετή θητεία, με δυνατότητα ανανέωσης.
Τα τελευταία 10 χρόνια η αδυναμία του ΕΟΤ να ανταποκριθεί στις ανάγκες του τουρισμού είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Η αναδιάρθρωση είναι αναγκαία με την ίδρυση θυγατρικής για το marketing, σε συνεργασία με τους επιχειρηματικούς φορείς του τουρισμού, οι οποίοι πρέπει να έχουν καθοριστικό ρόλο (πλειοψηφία), στη διοίκηση της θυγατρικής αυτής. Επίσης οι μεταρρυθμίσεις που προκύπτουν λόγω «Καλλικράτη» πρέπει να αποβούν υπέρ και του τουρισμού, με αυξημένες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις για τους νέους Καλλικρατικούς Δήμους, .
Ιδιωτικός τομέας :Το λιγότερο/αποτελεσματικότερο κράτος, προϋποθέτει καλύτερη εκπροσώπηση, οργάνωση και λειτουργία του ιδιωτικού τομέα, ώστε να έχει και νόημα η αύξηση των ορίων ευθύνης του. Κλειδί για το μέλλον είναι η ενεργός συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη λήψη των στρατηγικών αποφάσεων, αλλά και στην εφαρμογή των πολιτικών προώθησης του ελληνικού τουρισμού.
Δίκτυα Διανομής: Το ελληνικό τουριστικό προϊόν διατίθεται κυρίως από τους ξένους Tour Operators, έτσι έχει δημιουργηθεί σε μεγάλο βαθμό σχέση εξάρτησης, η οποία για αρκετές επιχειρήσεις και προορισμούς είναι σχεδόν μονοπωλιακή.
Απαραίτητες προϋποθέσεις και προτάσεις για άμεση ανάληψη δράσης:
Ίδρυση εταιρείας marketing και διαδικτυακή παρουσία, με συνένωση δυνάμεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Συμμαχίες με αεροπορικές εταιρείες
Στρατηγικές συμμαχίες με αεροπορικές εταιρείες που θα συνδέουν με απευθείας πτήσεις τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς με πόλεις τους εξωτερικού για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μέσα σε κάθε χρόνο. Η μέχρι σήμερα εμπειρία δείχνει ότι ο καλύτερος τρόπος συνεργασίας είναι συμμετοχή του προορισμού στην επένδυση που χρειάζεται η κάθε αεροπορική σύνδεση, μέσω ειδικής φορολογίας (π.χ. μέσω ενός ποσοστού του τέλους παρεπιδημούντων).
Δίκτυα Επιρροής: Η στρατηγική ανάπτυξη στην ανάπτυξη δικτύων επιρροής πρέπει και αυτή να αποτελεί μέρος των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων στην οργάνωση του ελληνικού τουρισμού. Αναφέρεται τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό και προϋποθέτει τη συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.
Φήμη και όνομα (Brand): Η φήμη και το όνομα (branding), είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της ανταγωνιστικότητας μιας χώρας γενικά και της τουριστικής της οικονομίας ειδικά. Το brand χτίζεται –δημιουργείται διαχρονικά μέσα από μια σειρά χαρακτηριστικών (ιστορικών , πολιτιστικών, οικονομικών κλπ). Στη προσπάθεια ανάδειξης και προβολής του brand «ελληνικός τουρισμός» πρέπει επιτέλους να δοθεί τέλος στη βιομηχανία παραγωγής λογοτύπων. Η επικοινωνία (περιλαμβανόμενης της εθνικής τουριστικής επικοινωνίας), δεν είναι πεδίο προβολής υπουργών και πειραματισμών υπουργικών παρατρεχάμενων. Για να αποδώσει στοιχειωδώς πρέπει να έχει διάρκεια και συνέχεια, να υπακούει σε μια σταθερή στρατηγική και κυρίως να αξιοποιεί με σύστημα και δημιουργικότητα τα μη διαφημιστικά μέσα και δυνατότητες (ελληνικά τοπωνύμια, ελληνική ιστορία και ελληνικοί μύθοι, ελληνική κουζίνα, διεθνώς γνωστοί Έλληνες, φιλικές προς την Ελλάδα διεθνείς προσωπικότητες, δυνατότητες προσέλκυσης διεθνών γεγονότων περιλαμβανομένων και κινηματογραφικών ταινιών κ.λπ.).
Διατομεακή Προσέγγιση
Κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής της Δημοκρατικής Συμμαχίας στον τουρισμό, είναι η διατομεακή προσέγγιση, η οποία αποσκοπεί στο να δημιουργήσει ζήτηση για μέρος ή για το σύνολο της τουριστικής προσφοράς μέσα από άλλες δραστηριότητες της οικονομίας, μέσα από ζήτηση για υπηρεσίες και προϊόντα άλλων τομέων και κλάδων.
Οι τομείς/κλάδοι με τους οποίους η συνέργεια μπορεί να αποδώσει νέα τουριστικά προϊόντα είναι ο πολιτισμός, ο αθλητισμός , η εκπαίδευση, οι ιατρικές υπηρεσίες και η γαστρονομία.
Στην εκπαίδευση η χώρα μας μπορεί να διεκδικήσει και να καθιερωθεί ως τόπος διδασκαλίας μιας σειράς γνωστικών αντικειμένων, με προτεραιότητα σε όσα οποία σχετίζονται με πολιτισμό και αθλητισμό. Κάτι που απαιτεί την άμεση νομιμοποίηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων και την επιδίωξη της συνεργασίας με φημισμένα διεθνή ακαδημαϊκά ιδρύματα.
Γαστρονομία : Η γαστρονομία στη χώρας μας αναπτύσσεται διαρκώς και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους συμπληρωματικούς με τον τουρισμό κλάδους, όμως παραμένει ως αυτοτελές τουριστικό προϊόν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτη. Η γαστρονομία ως τουριστικό προϊόν περιλαμβάνει ένα μίγμα προϊόντων, υπηρεσιών και δραστηριοτήτων που αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά προϊόντα και πιάτα ενός τόπου, το ταλέντο και τη δημιουργικότητα όσων τα παρασκευάζουν, αλλά και τη μοναδικότητα και την παράδοση του τόπου, έτσι ώστε να προσφέρουν στον επισκέπτη μια ολοκληρωμένη και αξιομνημόνευτη ταξιδιωτική- γαστρονομική εμπειρία. Τα οφέλη από την γαστρονομία διαχέονται, εκτός από τον τουρισμό, σε ένα ευρύ φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων. Ως προς τον τουρισμό είναι αποδεδειγμένο ότι το καλό φαγητό αφενός μεν αποτελεί μια σημαντική πηγή ικανοποίησης για κάθε τουρίστα, αφετέρου δε υποκινεί υψηλότερη τουριστική δαπάνη. Ως προς το συνολικό όφελος παρατηρείται ότι όταν η τουριστική κατανάλωση κατευθύνεται στην τοπική γαστρονομία , ενισχύονται η τοπική οικονομία , η αγροτική παραγωγή και η μεταποίηση τροφίμων. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να ενθαρρυνθεί η συνεργασία των τοπικών παραγωγών ποιοτικών προϊόντων διατροφής και παρόχων γαστρονομικών υπηρεσιών, αλλά και η αξιοποίηση των 20.000 ελληνικών εστιατορίων που υπάρχουν ανά την υφήλιο ως πρεσβευτών του ελληνικού τουρισμού, με συστηματική προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών τους και διασύνδεσής τους με τους Έλληνες παραγωγούς προϊόντων διατροφής.
Αθλητισμός : Η προσέγγιση του αθλητισμού ως τουριστικού προϊόντος παρουσιάζει ενδιαφέρον σε τρία τουλάχιστον επίπεδα: τους αθλητικούς αγώνες, τα σπορ αναψυχής και τα προπονητικά προγράμματα. Οι αθλητικές διοργανώσεις ως γεγονότα δημιουργούν ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες, αφού προσελκύουν ταξιδιώτες με βασικό κίνητρο την παρακολούθηση των αγώνων. Τα σπορ αναψυχής απευθύνονται στους ταξιδιώτες για τους οποίους η εξάσκηση κάποιου σπορ σε οργανωμένες εγκαταστάσεις ή στην ύπαιθρο κατά την διάρκεια των διακοπών αποτελεί είτε κύριο κίνητρο, είτε συμπληρωματική δραστηριότητα. Τα προπονητικά προγράμματα στοχεύουν σε επαγγελματικές αθλητικές ομάδες και μεμονωμένους αθλητές που ταξιδεύουν σε ένα τόπο για να προετοιμαστούν. Ο προορισμός που επενδύει σε μια ευρεία γκάμα αθλητικών προϊόντων ωφελείται πολλαπλά, αφού παράλληλα δημιουργείται ζήτηση τουριστικών υπηρεσιών. Αθλητές, θεατές, λάτρεις των σπορ- τουρίστες δαπανούν χρήματα σε διάφορες δραστηριότητες, όπως μετακίνηση, διαμονή, διατροφή, αγορές, περιήγηση και συνεπώς αποτελούν μια σημαντική πηγή εσόδων για τον προορισμό. Επιπλέον, τα μεγάλα γεγονότα προβάλλονται έντονα από τα διεθνή ΜΜΕ.
Ο αθλητισμός περιλαμβάνει επίσης και την επαφή με το φυσικό περιβάλλον (κυνήγι, ψάρεμα, καταδύσεις, παρατήρηση πουλιών, ορειβασία κ.λπ., αλλά και εναλλακτικά σπορ/χόμπυ όπως η αεροπλοΐα, τα μηχανοκίνητα σπορ κ.α.), όπου η Ελλάδα δεν έχει μόνο το πλεονέκτημα να αναγνωρίζεται ως κοιτίδα διαχρονικών αξιών και νοημάτων όπως το Ολυμπιακό πνεύμα, έχει επίσης και πολλές ακόμα δυνατότητες προσέλκυσης ειδικού τουρισμού ιδίως σε εκτός εποχής περιόδους που αξιοποιούν την υφιστάμενη τεράστια τουριστική υποδομή. Κάτι που απαιτεί όμως ειδικές στρατηγικές προορισμών και αντίστοιχες υποδομές, που πρέπει να βρεθούν στο κέντρο του τουριστικού μας σχεδιασμού.
Ιατρικές υπηρεσίες: Μπορούν να αποτελέσουν μια μεγάλη πηγή ζήτησης τουριστικών υπηρεσιών. Υπηρεσίες που παρέχονται από γιατρούς μέσα σε μια ολοκληρωμένη μονάδα περίθαλψης, προς τα άτομα που χρειάζονται κάποια συγκεκριμένη επέμβαση ή άλλη εξειδικευμένη θεραπεία καθώς και προς τα άτομα που χρειάζονται διαχρονική θεραπεία. Οι επενδύσεις στον κλάδο της υγείας μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα επωφελείς για το τουρισμό, αφού δημιουργείται ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες τόσο από την ασθενή-τουρίστα όσο και από τους συνοδούς. Τα στοιχεία και οι επιβεβαιωμένες τάσεις δείχνουν ότι υπάρχει δυναμική στη ζήτηση για υπηρεσίες υγείας. Γειτονικές χώρες όπως η Τουρκία , η Αίγυπτος , η Κροατία και η Κύπρος δραστηριοποιούνται δυναμικά στην προσέλκυση «ταξιδιωτών υγείας». Οι ιατρικές υπηρεσίες μπορούν να προσθέσουν μεγάλη αξία σε αυτό που ονομάζεται visitor economy, ιδίως με δεδομένο ότι η χώρα διαθέτει τεράστιο πλεόνασμα από πλευράς ιατρικού προσωπικού (διπλάσιους γιατρούς από το μέσο όρο της υπόλοιπης Ευρώπης). Απαιτεί όμως άρση των εμποδίων και διευκόλυνση των ιδιωτικών οργανισμών που θα προσφέρουν τις σχετικές υπηρεσίες, αλλά και σχεδιασμό για να συμμετάσχουν στην παροχή ιατρικών υπηρεσιών και δημόσια ιδρύματα, αξιοποιώντας τις υποδομές και το προσωπικό τους, προς όφελος σε τελική ανάλυση των Ελλήνων ασθενών και φορολογουμένων.
Διαχείμαση – Τουριστική Κατοικία
Η διαχείμαση ως τουριστικό προϊόν προκύπτει από την τμηματοποίηση της ζήτησης και αφορά στο τμήμα αυτής που ενδιαφέρεται να ζει για ένα μεγάλο μέρος του χρόνου σε έναν προορισμό διαφορετικό από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας του και ο οποίος κατά τεκμήριο διαθέτει καλύτερες κλιματολογικές συνθήκες .
Η ανάπτυξη της τουριστικής κατοικίας πρέπει να είναι ήπια, ελεγχόμενη, με υψηλές ποιοτικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές και προστιθέμενη αξία που δεν θα προσανατολίζεται απλά στην προσέλκυση των χαμηλοσυνταξιούχων της Ευρώπης αλλά θα απευθύνεται στους τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης ή και συνδυαστικά και με τον αθλητικό τουρισμό ως επιπλέον προσφερόμενη υπηρεσία π.χ. γήπεδα golf. Αναλυτικές προτάσεις για την κατάρτιση ενός εθνικού σχεδίου ανάπτυξης και πώλησης της τουριστικής κατοικίας, περιλαμβάνονται στα πρόγραμμα της Δημοκρατικής Συμμαχίας για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την χωροταξία.
ΣΥΝΟΨΗ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Σχεδόν 1 στους 5 κατοίκους της χώρας μας απασχολείται άμεσα ή έμμεσα στον τουριστικό τομέα, ενώ η έμμεση και άμεση συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ ξεπερνά το 15%.
Ο τουρισμός είναι σήμερα συνεπώς ο κεντρικός εξωστρεφής τομέας της Ελληνικής οικονομίας. Βασικός στόχος της πολιτείας και της επιχειρηματικής κοινότητας πρέπει να είναι η πολύπλευρη ανάπτυξή του έτσι ώστε να διατηρήσει και να βελτιώσει την θέση του σε παγκόσμιο επίπεδο. Στο διάστημα 2000-2009 συγκρίνοντας τις μεταβολές στις αφίξεις, στα έσοδα και στην Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη παρατηρούμε ότι ο Ελληνικός τουρισμός παρουσιάζει σημαντική υστέρηση.
Η ανάγκη για αλλαγή πορείας του ελληνικού τουρισμού είναι συνεπώς κάτι παραπάνω από επιτακτική. Με δεδομένη την ολοένα αυξανόμενη σημασία του τουρισμού για την οικονομία και κοινωνία, η νέα πορεία πρέπει να χαραχθεί μέσα στο ευρύτερο αναπτυξιακό πλαίσιο της ελληνικής οικονομίας υποστηρίζοντας ταυτόχρονα ένα νέο σύγχρονο όραμα.
Τα βασικά στοιχεία των προτάσεων της Δημοκρατικής Συμμαχίας για τον τουρισμό περιλαμβάνουν:
Αλλαγή της προσέγγισης με την οποία αντιμετωπίζει ο δημόσιος τομέας τον τουρισμό. Διακομματική συναίνεση για τον τρόπο διοίκησης του τουρισμού, αυτόνομο Υπουργείο Τουρισμού, ίδρυση διυπουργικής Γραμματείας Τουρισμού με παραρτήματα στα συναρμόδια υπουργεία, μόνιμος Γενικός Γραμματέας Τουρισμού ή με πενταετή θητεία. Λιγότερο και αποτελεσματικότερο κράτος. Συνέχεια και συνέπεια. Καταλυτικός ο ρόλος των συλλογικών επιχειρηματικών φορέων του ιδιωτικού τομέα και στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της εθνικής τουριστικής πολιτικής, ιδίως στον τομέα του marketing και της επικοινωνίας. Μελέτη των αγορών και ίδρυση εταιρείας με αντικείμενο το marketing του Ελληνικού Τουρισμού καθώς και τη δημιουργία επαγγελματικού μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων. Η σύναψη στρατηγικών συμμαχιών με αεροπορικές εταιρείες που θα συνδέουν με απευθείας πτήσεις τους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς . Στρατηγική επιλογή της διατομεακής προσέγγισης για αύξηση της ζήτησης μέσω συνεργιών με άλλους τομείς όπως ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, η γαστρονομία, οι ιατρικές υπηρεσίες και η εκπαίδευση. Προώθηση ενός εθνικού σχεδίου ανάπτυξης και πώλησης υψηλής ποιότητας τουριστικής κατοικίας. Επενδύσεις στην τεχνολογία και την ψηφιακή στρατηγική, όπως και στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, τόσο την αρχική όσο και τη συνεχή, που επικεντρώνεται στην κατάρτιση και εξειδίκευση.
Τελικός στόχος η δημιουργία εισοδήματος και αύξηση της απασχόλησης σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας και για μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού.
Ημερoμηνία | Περιγραφή | ||
6/5/2011 | Τουρισμός Κείμενο Προσυνεδριακού Διαλόγου - 5ο Προσυνέδριο Δημοκρατικής Συμμαχίας | click to download |
Πρόγραμμα
-
5 Σεπ
- Πολιτικό Συμβούλιο
- 14:00 3η Συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου της Δημοκρατικής Συμμαχίας, στα γραφεία του κινήματος (Λ. Συγγρού 47).
-
5 Σεπ
- Συζήτηση επερώτησης
- 19:00 Συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, της επερώτησης της Δημοκρατικής Συμμαχίας προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ. Χ. Παπουτσή για την αύξηση της εγκληματικότητας.
Ακολουθήστε μας: