Ναυτιλία
Εισάγετε το σχόλίο σας εδώ. Σας ευχαριστούμε.
Εισήγηση για τη ναυτιλία
Ας ξεκινήσουμε αισιόδοξα. Η Ελληνική ναυτιλία διατηρεί και αυτή την στιγμή την πρωτιά διεθνώς, ελέγχοντας περίπου το 15 % σε παγκόσμιο επίπεδο. Για την ακρίβεια το 14,6 % σε επίπεδο χωρητικότητας σε dwt & 7,7 % σε αριθμό πλοίων. Και το σημαντικότερο με μέσο όρο τα 11 έτη. Κάτω από τον μέσο όρο του παγκόσμιου στόλου, έναντι των 20,3 ετών που ήταν το 2000, γεγονός που αποδίδεται στη διαρκή ναυπήγηση νέων πλοίων.
Αυτή δε την πρωτιά έχει η ναυτιλία μας μέσα στην παγκόσμια αλλά και την ελληνική δυσμενή οικονομική συγκυρία. Η αστάθεια της ναυλαγοράς, η παράταση της χρηματοπιστωτικής στενότητας με αποτέλεσμα την μείωση της παραγωγής και συνακόλουθα την μείωση των θαλάσσιων μεταφορών, διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό μείγμα που ενδεχομένως προμηνύει μεγάλες αλλαγές και ανακατατάξεις.
Η Ελληνική ναυτιλία έχει παραδοσιακά δείξει ευελιξία και προσαρμοστικότητα, ενώ οι ισχυροί συναισθηματικοί δεσμοί των Ελλήνων με τη θάλασσα παραμένουν το μυστικό της διαχρονικής αντοχής της.
Είμαστε ναυτικός λαός και δεν πρέπει αυτό να το ξεχνά κανείς. Το πλοίο είναι αυτό που σε κάθε δύσκολη στιγμή της ιστορίας μας άνοιγε πρώτο από όλα τον δρόμο της επιτυχίας και της ανάπτυξης.
Σήμερα που η χώρα δέχεται σκληρή και πολλές φορές άδικη κριτική για την κατάσταση της οικονομίας της, η ναυτιλία είναι εκείνη που εξακολουθεί να κρατά ψηλά το εθνικό μας γόητρο, κατέχοντας τα σκήπτρα διεθνώς.
Συνεπώς, θεωρείται επιβεβλημένη τη προβολή του σημαντικού αυτού ρόλου, καθώς και η συχνή χρήση της θέσης μας αυτής στην διαμόρφωση συγκεκριμένων πολιτικών και οικονομικών μεγεθών, που αφορούν στην ναυτιλία.
Είναι σημαντικό να δούμε γιατί οι συγκεκριμένος αυτός κλάδος της οικονομίας μας είχε πρωτοφανή ανάπτυξη και εξέλιξη τις τελευταίες δεκαετίες. Γιατί υπήρχε μια σταθερότητα στο θεσμικό πλαίσιο που την διέπει, υπήρχαν οι προϋποθέσεις διασφάλισης του ψυχολογικού κλίματος για επένδυση στο χώρο αυτό στη χώρα μας. Αυτό το θεσμικό περιβάλλον είναι σημαντικό να διατηρηθεί, ώστε να αποτελέσει η ναυτιλία το μοχλό της ανάπτυξης για την οποία όλοι τελευταία συζητούμε.
Οι εισπράξεις από την ναυτιλία αποτελούν το 6 % του ΑΕΠ σε σύγκριση με το ότι των εταίρων μας δεν υπερβαίνουν το 1 %. Ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα την χρονιά που πέρασε παρουσίασε ανάκαμψη σε σχέση με την προηγούμενη και σε περίοδο που οξύνθηκαν τα προβλήματα του δημοσιονομικού ελλείμματος.
Περίπου 700 διαχειρίστριες ναυτιλιακές εταιρείες και άλλες τόσες, που όπως λέμε, στέκονται πίσω από την προπέλα και αφορούν σε εταιρείες στήριξης των δραστηριοτήτων του πλοίου (μεσίτες, ασφαλιστές, προμηθευτές, επισκευαστές, διακανονιστές), λειτουργούν εγκατεστημένες στην Ελλάδα με ικανοποιητικό εισόδημα για τους εργαζόμενους σε σχέση με τα επίπεδα αμοιβής εργαζομένων σε άλλους τομείς της Εθνικής μας Οικονομίας. Ίσως είναι και ο μόνος κλάδος που δεν τροφοδοτεί την υψηλή ανεργία στον τόπο μας. Παράλληλα δημιούργησε προϋποθέσεις για νέες θέσεις αποδοτικής σταδιοδρομίας στους νέους στο πλαίσιο σημαντικής προσέλκυσης τους στο ναυτικό επάγγελμα.
Το θέμα της παραγωγής καλά καταρτισμένων στελεχών δεν είναι εύκολο και απλό, συνδέεται με δύο κρίσιμους παράγοντες . Την αύξηση της δυναμικότητας της ναυτικής εκπαίδευσης με θαρραλέο άνοιγμα στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, ώστε να δημιουργηθούν περισσότερες πηγές θεωρητικής προετοιμασίας αυριανών αξιωματικών εμπορικού ναυτικού, και συγχρόνως την εκ βάθρων αναμόρφωση της διδασκόμενης ύλης, σε συνδυασμό πάντα με την πρακτική άσκηση των σπουδαστών επί των πλοίων.
Η προσέλκυση ικανών και άξιων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα πρέπει να γίνει με την στήριξή της πολιτείας. Εκτός των κινήτρων για φορολογικές απαλλαγές, μεγάλη σημασία έχει η αναγνώριση των διπλωμάτων του πλοιάρχου και Ά μηχανικού ισότιμο με αυτών των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Ακόμα ο Έλληνας αξιωματικός πρέπει να προστατευθεί από την αυξανόμενη τάση ποινικοποίησης του ναυτικού επαγγέλματος. Δυστυχώς οι περιβαλλοντικές ανησυχίες ανεξάρτητα αν έχουν ή όχι έρεισμα, φαίνεται σε πολλές περιπτώσεις να υπερτερούν των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά τρόπο πολλές φορές απαράδεκτο, καθόλου σύμφωνο με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η ακραία αυτή τάση λειτουργεί αρνητικά στην προσέλευση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και η δραστηριοποίηση της πολιτείας για την καταπολέμηση της στα Ευρωπαϊκά όργανα είναι σημαντική.
Ένα άλλο σοβαρό θέμα που έχει προκύψει για την ναυτιλία είναι η αντιμετώπιση της μάστιγας της πειρατείας που εκτείνεται από τον κόλπο του Άντεν, κατά μήκος των ακτών της Σομαλίας και πλέον στην ευρύτερη περιοχή του Ινδικού Ωκεανού. Η κατάσταση έχει ξεφύγει εκτός ελέγχου μετά την πρόσφατη δολοφονία ομήρων και η αναγνώριση εκ μέρους των κυβερνήσεων της σοβαρότητας των προβλημάτων και λήψης άμεσων μέτρων δράσης για να σταματήσουν οι φρικαλεότητες είναι επιτακτική.
Η χώρα μας πρέπει να έχει στις αποφάσεις αυτές σημαντικό λόγο και ρόλο, δεδομένου του αριθμού των Ελληνικών πληρωμάτων & πλοίων που εκτίθενται καθημερινά σε αυτό τον κίνδυνο.
Αντιλαμβάνεστε την σπουδαιότητα ύπαρξης, για την προβολή της χώρας μας και την στήριξη της ναυτιλίας μας στα διεθνή fora και την προστασία των ναυτικών μας, της διασφάλισης ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και νομοθετικού πλαισίου. Αυτό για δεκαετίες εξασφάλισε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Η ύπαρξη του και μόνο αποδείκνυε διεθνώς και τη σημασία που η πολιτεία δίνει σε αυτόν τον νευραλγικό τομέα της οικονομίας μας, όπως κατά ανάλογο τρόπο κάνουν χώρες που πρωτοπορούν σε κάποιο άλλο τομέα της δικής τους οικονομίας.
Θεωρούμε αναγκαίο την ανασύσταση του Υπουργείου με την επαναφορά του Λιμενικού Σώματος, το οποίο στελέχωνε επί δεκαετίες με επιτυχία τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Η διάσπαση που έγινε, από την διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δημιούργησε εκτός από την σύγχυση και αδυναμία για εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών, σοβαρό πρόβλημα όσον αφορά την εφαρμογή νησιωτικών πολιτικών και ειδικότερα τον συντονισμό της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών.
Η ακτοπλοΐα, σε αντίθεση με την ποντοπόρο μας ναυτιλία βρίσκεται σε αδιέξοδο με ζημιές που ήδη ανέρχονται σε 300 εκ. ΕΥΡΩ.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της ακτοπλοΐας είναι η ξέφρενη κούρσα των τιμών του πετρελαίου. Αυτό και μια σειρά αιτημάτων προς την πολιτεία πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας, ειδικά εκείνων που εξυπηρετούνται από τις άγονες γραμμές και επιδοτούνται από το κράτος. Μια σειρά αιτημάτων έχουν τεθεί για βελτίωση του θεσμικού περιβάλλοντος με κυρίαρχο τον υπερβολικό φόρο προστιθέμενης αξίας, τα υψηλά τέλη υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τα εισιτήρια μέχρι 40 %.
Πιστεύουμε ότι από την ευρωστία του κλάδου αυτού της ναυτιλίας εξαρτάται άμεσα και η ανάπτυξη ποικιλίας χερσαίων τουριστικών επιχειρήσεων της χώρας και ιδιαίτερα της νησιωτικής.
Χρειάζεται μια αποφασιστική τομή στα θέματα της ακτοπλοΐας, μελέτη των στοιχείων της κάθε γραμμής, ώστε να προκύψει η κάλυψη των δρομολογιακών αναγκών των νησιών με την μικρότερη επιβάρυνση του κρατικού κουρβανά.
Τα μεγάλα λιμάνια της χώρας μας Πειραιάς / Θεσσαλονίκη πρέπει να μετατραπούν σε διεθνή διαμετακομιστικά κέντρα της Ανατολικής Μεσογείου. Δεν είναι τυχαίο που οι ξένες εταιρείες εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για το λιμάνι του Πειραιά.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα τους είναι αρκετά σε σύγκριση με τα άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια, όπως το Ντερνίζ της Τουρκίας ή το Κόπερ της Σλοβενίας. Η γεωγραφική θέση του Πειραιά (κεντρικό σημείο στην Ανατολική Μεσόγειο) αποκτά ιδιαίτερη αξία όσο αυξάνεται η τιμή των καυσίμων και οι εταιρείες ενδιαφέρονται για όλο και περισσότερο για την μείωση του κόστους λειτουργίας των πλοίων τους. Ακόμα διαθέτει ικανά βυθίσματα για μεγαλύτερα πλοία που υπάρχουν στην αγορά. Ο ΟΛΠ διαθέτει μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση του Car Terminal, ικανοποιητική παραγωγικότητα και το σπουδαιότερο υπάρχουν μεγάλοι χώροι για την προσωρινή παραμονή των ΙΧ αυτοκινήτων.
Η ύπαρξη σχεδίου ανάπτυξης για την αύξηση της δυναμικότητας διακίνησης εμπορευμάτων, δημιουργία κέντρου logistic και η εφαρμογή των έργων, θα καταστήσει τα λιμάνια μας, όπως της Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηγουμενίτσας, ως κομβικά στο σύστημα θαλάσσιων μεταφορών με πανευρωπαϊκή εμβέλεια.
Σε ότι αφορά την κρουαζιέρα, η πρόσφατη απόφαση που απελευθέρωσε την επιβίβαση και αποβίβαση από και σε ελληνικά λιμάνια, δίνει τη δυνατότητα να γίνουν αυτά αφετηρία για τα ξένα κρουαζιερόπλοια. Επιπλέον, δίνει το κίνητρο σε ξένες ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα να επενδύουν στα λιμάνια ‘φιλέτα’ της Πάτρας, Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, του Βόλου, της Καβάλας, της Σαντορίνης και της Κεφαλονιάς και κυρίως σε επιβατικούς σταθμούς, με αντικειμενικό σκοπό να αποκτήσουν οι εταιρείες που θα επενδύσουν μόνιμη βάση για τα κρουαζιερόπλοια τους.
Συνοψίζοντας θα ήθελα να τονίσω πως για να βοηθηθεί η χώρα μας και να βρεθεί πάλι στην τροχιά της οικονομικής προόδου, πρέπει να βρεθούν όλες οι λύσεις της παραμετρικής εξίσωσης ανάπτυξη = ναυτιλία και τουρισμός.
5:08:43
Ημερoμηνία | Περιγραφή | ||
19/3/2011 | Ναυτιλία Κείμενο Προσυνεδριακού Διαλόγου - 1ο Προσυνέδριο Δημοκρατικής Συμμαχίας | click to download |
Πρόγραμμα
-
7 Νοε
- Εγκαίνια
- 19:00 Εγκαίνια του γραφείου της Δημοκρατικής Συμμαχίας στον Πειραιά και ομιλία της Ντόρας Μπακογιάννη (Καραΐσκου 111).
Ακολουθήστε μας: